VH23-LK-1270_600-01

Grand One 2023 / Palkittu kategorioissa:  Paras Digitaalinen Sisältömarkkinointi, Paras vaikuttajamarkkinointi, Tuloksellisin kampanja

Suomen #2 kuunnelluin podcast. Apple Podcasteissa #1 Kids&Family -kategoriassa.

Yli 1 500 000 minuuttia ydinkohderyhmän korvissa ja silmissä. Orgaanisesti.

Pikkujätin varausaste jopa 100%. Kampanjan aikana myytiin kaikki lääkäriajat.

+62%

uusien asiakaskäyntien määrä kampanja-aikana verrattuna edellisvuoteen.

Laura-moduliin

Saimme median puhumaan siitä,

MG-moduliin
Pirita-moduliin

miten lapset meitä kasvattavat.

JukkaMaria_moduliin

Mitä jos se, mitä lapset meihin tartuttavat, onkin parasta mitä meille vanhemmille voi tapahtua?

Puhutaan siitä, mitä vanhemmuudesta saa.

Viime vuosina on ollut muotia avautua julkisuudessa vanhemmuuden raskaista, rumista ja ristiriitaisista puolista, pyykkisirkuksesta masennukseen, suorittamisesta seksiälämän loppumiseen. Ruuhkavuosien, ruutuajan ja harrastusrumban varjossa on puhuttu enemmän siitä mitä vanhemmuus vie kuin mitä siitä saa.

Päätimme että on korkea aika puhua siitä, mitä vanhemmuudesta saa. Tämä keskustelu ansaitsi pidemmän formaatin kun maksettu mainonta. Koska Pikkujätin markkinointibudjetti on enemmän “pikku” kuin “jätti”, varsinkin kilpailijoihin verrattuna, liittouduimme muiden lasten kasvattamien vanhempien kanssa nostattaaksemme orgaanista keskustelua somessa ja mediassa. Duudsoneista tuttu Jukka Hilden ja toimittaja Marja Hintikka lähtivät kanssamme kehittämään ja juontamaan Lasten Kasvattamat -keskusteluohjelmaa.

1 500 000 minuuttia* ydinkohderyhmän korvissa

Ydinkohderyhmämme on tähän mennessä viettänyt brändin parissa vapaaehtoisesti miljoona viisisataatuhatta minuuttia! Lasten Kasvattamilla on jo yli 50 000 jaksokuuntelua, joista 80% loppuun asti. Emme oleta että kuuntelisitte (nyt) kahdeksan tuntia puhetta, mutta vaadimme että katsotte ainakin kolme minuuttia.

*) Jaksot loppuun asti kuunnelleet, eli oikeasti vielä huomattavasti enemmän.

DM1-marja

Tuomari, katso teaser:

 

Vaikuttajatkin vaikuttuivat – sisällöstä ja tuloksista

Lasten Kasvattamat -kulma sai vaikuttajat avautumaan itsestään eri tavalla kuin koskaan aiemmin. Useimmat heistä toivat esiin, että ajattelevat näin ensimmäistä kertaa. Keskustelut saivat heidät näkemään itsensä ja vanhemmuutensa uudessa valossa–ei hullummin lääkäriaseman mainoskampanjalta. Ei ihme, että kaikki vaikuttajat halusivat jakaa linkin jaksoonsa omassa somessa, ilman korvausta. Ilmainen, orgaaninen tavoitettavuus sai asiakkaan varsin iloiseksi.

Marja-sitaatin-viereen2
IG-stories3

#2 tuotantokaudelle on jo tunkua

Parhaimmillaan Suomen toiseksi kuunnelluin podcast on yhä Suplan kuunnelluimpia ohjelmia, ‘pinnalla juuri nyt’–ilman mitään mainontaa. Keskusteluohjelma herätti…no, keskustelua, niin mediassa kuin vanhemmissa, juuri siitä kulmasta kun halusimme. Vanhemmat ja vaikuttajat eivät malta olla jakamatta, miten lapset ovat heitä kasvattaneet. Toinen tuotantokausi, Jari Sarasvuota lainataksemme, on jo tekeillä.

DM2-marja-copy


"Vaikea sanoa mikä olisi voinut mennä paremmin"

"Ei Pikkujätillä ole mitään valtavia tuotanto- tai mediabudjetteja käytössä. Siksikin tämä kampanja osui mun mielestä naulan kantaan; samalla rakennettiin brändiä, tehtiin vaikuttajamarkkinointia, somea, sisältöä, saatiin oma porukka kiinnostumaan, tuotiin nykyasiakkailla kiinnostavaa sisältöä ja houkuteltiin uutta porukkaa brändin pariin. Money well invested."

– Pauli Waroma, CMO, Pikkujätti

Kaikki jaksot

Episode #01: Mikael Gabriel 

Huutoitku, faijahaavat, egokuolema.

Isäksi tulemisen kriisistä puhutaan ihan liian harvoin. Mikael Gabriel hajosi lapsensa syntymän jälkeen neljän päivän huutoitkuun, “terapiatrippiin faijahaavoista”. Lapsen syntyminen pakotti hänet ensimmäistä kertaa aikuisiällä käsittelemään Mikaelin, ei Mikael Gabrielin tunteita.

Episode #02: Laura Malmivaara 

Hyvät äitipuolet, tunnelukot ja eksien kehuminen.

Mitä jos pääsisimme kasvattamaan lapsemme kaikella sillä viisaudella jonka on jo lapsiltaan saanut? Kun lapset repivät sydämen auki ja pakottavat kasvamaan: “Älä nyt mokaa tätä!” Laura Malmivaara puhuu miesystävän eksän kehumisesta, pariterapiasta silloin kun menee hyvin, siitä kun vaikeat jutut eivät halua tulla suusta, teini-ikäisten viiltävän suorasta palautteesta, ja miten lasten myötä pääsee lähemmäs itseään.

Episode #03: Jari Sarasvuo 

Rakkauden kulkukoirat, toinen tuotantokausi ja kotiin löytäminen.

“Lapset ovat meillä vain lainassa.” Jari Sarasvuo puhuu toisen tuotantokauden oivalluksista: etukäteisnostalgiasta ja ohikiitävien hetkien tankkaamisesta, siitä miten kaikki vanhemmat epäonnistuvat, anteeksipyytämisen lahjasta, vallankäyttäjänä kasvamisesta ja isänsä suvaitsevaisuudesta, ehdottomasta rakkaudesta ja kotiin löytämisestä. Ja siitä miltä vaarit näyttää.

Episode #04: Jenni & Jarppi 

Julkinakuilu, etupyllyt, ylävartalokipsi.

Mitä tapahtuu kun koviksesta ja julkinakuilijasta tulee vanhempia? Jarppi Leppälä ja Jenny Lehtinen puhuvat lapsista seksuaalikasvattajina, alastomuudesta ja häpeilemättömyydestä, sisäisistä etupylly-ihmisistä, sotkun – ja järjestyksen – sietämisestä, siitä kun lapsi yrittää saada äidin ajoissa kouluun, miten omat lapset ovat kasvattaneet isovanhempia ja siitä kun aplodit loppuu kotona.

Episode #05: Erin

Hengenvaarallinen sotku, kakan raapiminen, muovikassien viikkaaminen.

Mitä jos olet jo valmiiksi lapsen lailla auki, rento ja spontaani ja sitten lapset saapuvat kasvattamaan sua? Erin puhuu siitä miltä tuntuu kun oppii lasten myötä skarppaamaan ja arvostamaan muovikassien viikkaamista, suuttumisen vaikeudesta, isojen tunteiden löytämisestä ja siitä mitä raivopäisyys opettaa, yhdessä syömisestä, iltapalan taiasta ja minuuden ruokkimisesta.

Episode #06: Piritta Hagman

Naiseuden korkeakoulu, napanuoran venyminen, mummon muurit.

Mitä jos lapset kasvattavat meitä myös urapolulla? Piritta Hagman puhuu kotiäitiyden suhteesta toimitusjohtajuuteen, siitä miten lapset kasvattivat häntä jo kohdussa, pienten asioiden kuuntelun tärkeydestä ja jatkuvasta irtipäästämisestä, oman äidin kasvattamisesta, isoäidin surusta, empatiasta edellisiä sukupolvia kohtaan–sekä siitä kun halaus ei enää riitä.

Episode #07: Ali Jahangiri

Pommit, etuoikeus, itselleen nauraminen.

Jos oma lapsuus on ollut sitä että väistelee kadulla pommeja, millaista on kasvaa rauhanajan lasten isänä? Ali Jahangiri puhuu siitä miksi 10-vuotias Ali ei antanut muiden lasten leikkiä leluilla, miten kaikkien traumat on ihan yhtä isoja, ulkopuolisuudesta käyttövoimana ja siitä mitä kovuus tarkoittaa, itkupilliksi oppimisesta, tilan antamisesta, lasten maailman ymmärtämisestä ja siitä miksi tää aika on pakko käyttää hyvin.

Episode #08: Kari Kanala

Kuolema, elämä ja kaikki siinä välissä.

"Kun mä oon teini niin ootko sä jo kuollut?” Miten kuoleman ammattilainen on kasvanut aikuisiällä saadun lapsen mukana? Kirkkoherra Kari Kanala puhuu siitä miten kuolema tuo meille kyvyn olla elossa ja lapset elämää hautajaisiin, äidin taakan kantamisesta, syliinottamisen ihmeestä, kuolemaa karkuun polkemisesta, päivän poimimisesta–sekä siitä miksi kannattaa hommata hamsteri.

"Lasten kasvattamat talk show’n teko sai taas sielun auki sille, miten ihana on lapsen avoimuus ja villi hulluus, josta voi ottaa oppia ihan joka päivä. Lapset läpäisevät asenteiden muurit ja murskaavat egot. Ei tarvitse lähteä etsimään gurua kaukomaille - ne löytyvät kotoa tai naapurista - siis lapset."

- Marja Hintikka

Lasten Kasvattamat ylitti kaikki odotukset. Miten tähän päädyttiin?

Pikkujatti-lekuri

Pikkujätti on lasten kasvattama.
Strategia, luova idea ja kilpailuetu – kaikki samassa.

"Muistan missä istuin, kun weareopen ehdotti "lasten kasvattama" konseptia. Se osui niin naulan kantaan, että siinä kohtaa tiesin että tehdään siitä minkälainen luova toteutus tahansa, on se strategisesti oikea valinta. Pikkujätti on lasten kasvattama – eikä niin voi sanoa kukaan muu."

– Pauli Waroma, markkinointijohtaja Aava ja Pikkujätti

Syksyllä 2021 kaikki yksityiset lääkärikeskukset kosiskelivat kilpaa lapsiperheitä. Mehiläinen laastaroi maksetun mainonnan muumeilla, Terveystalo satsasi Supermarsuun. Pikkujätti oli käyttänyt Mauri Kunnaksen koiria 80-luvulta lähtien, mutta voisiko lääkärivalinnan tehdä muuten kun lasten suosikkihahmon perusteella? Markkinajohtajan oli aika erottautua kilpailijoista kertaheitolla.

VH23-Content-1270×660-hahmot

Ainut 100% lastenlääkäriasema

Pikkujätillä oli unohtunut ässä hihaan: se on lastenlääkäreiden perustama, ja, toisin kuin kilpailijoilla, siellä on töissä vain lastenlääkäreitä ja siellä hoidetaan vain lapsia. Tästä ainutlaatuisesta arvo- ja kilpailuedusta ei oltu koskaan puhuttu.

Vuodesta 1987 jokainen meillä käynyt lapsi on kasvattanut meistä parempia ammattilaisia ja aikuisia. Pikkujätti on, aidosti ja ylpeästi, lasten kasvattama. Tätä ei kukaan kilpailijoista voi sanoa. Se myös yhdistää meidät ja kaikki meillä käyvät vanhemmat: olemme kaikki lasten kasvattamia. Oivallus on saanut kaikki projektiin osallistuvat aikuiset vuoroin itkemään, vuoroin nauramaan. Se osuu, ja syvälle.

Pikkujatti_Varpaat_800x1150_nu
Pikkujatti_Rakkaus_800x1150
Pikkujatti_Tiskivuori_800x1150

P.S. 100%* varausaste
*OK, joinain viikkoina vain 99%

Lasten Kasvattamat -keskusteluohjelman tarkoituksena ei ollut välitön myyntipiikki, vaan brändityötä tehdään pitkällä tähtäimellä. Siitä huolimatta ei kulunut kauaa keskusteluohjelman lanseeraamisesta, kun Pikkujätti sai myytyä kaikki tarjolla olleet lääkäriajat. Mikä tärkeämpää, lastenlääkäriasemalle elintärkeiden uusien asiakkaiden määrä kasvoi kampanja-aikana 62% edellisvuoteen verrattuna.

Tästä on hyvä kasvaa.

WAO-5449
WAO-2188
WAO-5832
WAO-2872
WAO-5564
WAO-3000
WAO-2780
WAO-5221
WAO-5437
WAO-2466
LK_promos_800x1200_02
Lastenkasvattamat_Tunnus_transparent