Grand One 2023 / Palkittu kategorioissa: Paras Digitaalinen Sisältömarkkinointi, Paras vaikuttajamarkkinointi, Tuloksellisin kampanja
Suomen #2 kuunnelluin podcast. Apple Podcasteissa #1 Kids&Family -kategoriassa.
Yli 1 500 000 minuuttia ydinkohderyhmän korvissa ja silmissä. Orgaanisesti.
Pikkujätin varausaste jopa 100%. Kampanjan aikana myytiin kaikki lääkäriajat.
+62%
uusien asiakaskäyntien määrä kampanja-aikana verrattuna edellisvuoteen.
Mitä jos se, mitä lapset meihin tartuttavat, onkin parasta mitä meille vanhemmille voi tapahtua?
Puhutaan siitä, mitä vanhemmuudesta saa.
Viime vuosina on ollut muotia avautua julkisuudessa vanhemmuuden raskaista, rumista ja ristiriitaisista puolista, pyykkisirkuksesta masennukseen, suorittamisesta seksiälämän loppumiseen. Ruuhkavuosien, ruutuajan ja harrastusrumban varjossa on puhuttu enemmän siitä mitä vanhemmuus vie kuin mitä siitä saa.
Päätimme että on korkea aika puhua siitä, mitä vanhemmuudesta saa. Tämä keskustelu ansaitsi pidemmän formaatin kun maksettu mainonta. Koska Pikkujätin markkinointibudjetti on enemmän “pikku” kuin “jätti”, varsinkin kilpailijoihin verrattuna, liittouduimme muiden lasten kasvattamien vanhempien kanssa nostattaaksemme orgaanista keskustelua somessa ja mediassa. Duudsoneista tuttu Jukka Hilden ja toimittaja Marja Hintikka lähtivät kanssamme kehittämään ja juontamaan Lasten Kasvattamat -keskusteluohjelmaa.
1 500 000 minuuttia* ydinkohderyhmän korvissa
Ydinkohderyhmämme on tähän mennessä viettänyt brändin parissa vapaaehtoisesti miljoona viisisataatuhatta minuuttia! Lasten Kasvattamilla on jo yli 50 000 jaksokuuntelua, joista 80% loppuun asti. Emme oleta että kuuntelisitte (nyt) kahdeksan tuntia puhetta, mutta vaadimme että katsotte ainakin kolme minuuttia.
*) Jaksot loppuun asti kuunnelleet, eli oikeasti vielä huomattavasti enemmän.
Tuomari, katso teaser:
Vaikuttajatkin vaikuttuivat – sisällöstä ja tuloksista
Lasten Kasvattamat -kulma sai vaikuttajat avautumaan itsestään eri tavalla kuin koskaan aiemmin. Useimmat heistä toivat esiin, että ajattelevat näin ensimmäistä kertaa. Keskustelut saivat heidät näkemään itsensä ja vanhemmuutensa uudessa valossa–ei hullummin lääkäriaseman mainoskampanjalta. Ei ihme, että kaikki vaikuttajat halusivat jakaa linkin jaksoonsa omassa somessa, ilman korvausta. Ilmainen, orgaaninen tavoitettavuus sai asiakkaan varsin iloiseksi.
#2 tuotantokaudelle on jo tunkua
Parhaimmillaan Suomen toiseksi kuunnelluin podcast on yhä Suplan kuunnelluimpia ohjelmia, ‘pinnalla juuri nyt’–ilman mitään mainontaa. Keskusteluohjelma herätti…no, keskustelua, niin mediassa kuin vanhemmissa, juuri siitä kulmasta kun halusimme. Vanhemmat ja vaikuttajat eivät malta olla jakamatta, miten lapset ovat heitä kasvattaneet. Toinen tuotantokausi, Jari Sarasvuota lainataksemme, on jo tekeillä.
–
"Vaikea sanoa mikä olisi voinut mennä paremmin"
"Ei Pikkujätillä ole mitään valtavia tuotanto- tai mediabudjetteja käytössä. Siksikin tämä kampanja osui mun mielestä naulan kantaan; samalla rakennettiin brändiä, tehtiin vaikuttajamarkkinointia, somea, sisältöä, saatiin oma porukka kiinnostumaan, tuotiin nykyasiakkailla kiinnostavaa sisältöä ja houkuteltiin uutta porukkaa brändin pariin. Money well invested."
– Pauli Waroma, CMO, Pikkujätti
–
Kaikki jaksot
Episode #01: Mikael Gabriel
Huutoitku, faijahaavat, egokuolema.
Isäksi tulemisen kriisistä puhutaan ihan liian harvoin. Mikael Gabriel hajosi lapsensa syntymän jälkeen neljän päivän huutoitkuun, “terapiatrippiin faijahaavoista”. Lapsen syntyminen pakotti hänet ensimmäistä kertaa aikuisiällä käsittelemään Mikaelin, ei Mikael Gabrielin tunteita.
Episode #02: Laura Malmivaara
Hyvät äitipuolet, tunnelukot ja eksien kehuminen.
Mitä jos pääsisimme kasvattamaan lapsemme kaikella sillä viisaudella jonka on jo lapsiltaan saanut? Kun lapset repivät sydämen auki ja pakottavat kasvamaan: “Älä nyt mokaa tätä!” Laura Malmivaara puhuu miesystävän eksän kehumisesta, pariterapiasta silloin kun menee hyvin, siitä kun vaikeat jutut eivät halua tulla suusta, teini-ikäisten viiltävän suorasta palautteesta, ja miten lasten myötä pääsee lähemmäs itseään.
Episode #03: Jari Sarasvuo
Rakkauden kulkukoirat, toinen tuotantokausi ja kotiin löytäminen.
“Lapset ovat meillä vain lainassa.” Jari Sarasvuo puhuu toisen tuotantokauden oivalluksista: etukäteisnostalgiasta ja ohikiitävien hetkien tankkaamisesta, siitä miten kaikki vanhemmat epäonnistuvat, anteeksipyytämisen lahjasta, vallankäyttäjänä kasvamisesta ja isänsä suvaitsevaisuudesta, ehdottomasta rakkaudesta ja kotiin löytämisestä. Ja siitä miltä vaarit näyttää.
Episode #04: Jenni & Jarppi
Julkinakuilu, etupyllyt, ylävartalokipsi.
Mitä tapahtuu kun koviksesta ja julkinakuilijasta tulee vanhempia? Jarppi Leppälä ja Jenny Lehtinen puhuvat lapsista seksuaalikasvattajina, alastomuudesta ja häpeilemättömyydestä, sisäisistä etupylly-ihmisistä, sotkun – ja järjestyksen – sietämisestä, siitä kun lapsi yrittää saada äidin ajoissa kouluun, miten omat lapset ovat kasvattaneet isovanhempia ja siitä kun aplodit loppuu kotona.
Episode #05: Erin
Hengenvaarallinen sotku, kakan raapiminen, muovikassien viikkaaminen.
Mitä jos olet jo valmiiksi lapsen lailla auki, rento ja spontaani ja sitten lapset saapuvat kasvattamaan sua? Erin puhuu siitä miltä tuntuu kun oppii lasten myötä skarppaamaan ja arvostamaan muovikassien viikkaamista, suuttumisen vaikeudesta, isojen tunteiden löytämisestä ja siitä mitä raivopäisyys opettaa, yhdessä syömisestä, iltapalan taiasta ja minuuden ruokkimisesta.
Episode #06: Piritta Hagman
Naiseuden korkeakoulu, napanuoran venyminen, mummon muurit.
Mitä jos lapset kasvattavat meitä myös urapolulla? Piritta Hagman puhuu kotiäitiyden suhteesta toimitusjohtajuuteen, siitä miten lapset kasvattivat häntä jo kohdussa, pienten asioiden kuuntelun tärkeydestä ja jatkuvasta irtipäästämisestä, oman äidin kasvattamisesta, isoäidin surusta, empatiasta edellisiä sukupolvia kohtaan–sekä siitä kun halaus ei enää riitä.
Episode #07: Ali Jahangiri
Pommit, etuoikeus, itselleen nauraminen.
Jos oma lapsuus on ollut sitä että väistelee kadulla pommeja, millaista on kasvaa rauhanajan lasten isänä? Ali Jahangiri puhuu siitä miksi 10-vuotias Ali ei antanut muiden lasten leikkiä leluilla, miten kaikkien traumat on ihan yhtä isoja, ulkopuolisuudesta käyttövoimana ja siitä mitä kovuus tarkoittaa, itkupilliksi oppimisesta, tilan antamisesta, lasten maailman ymmärtämisestä ja siitä miksi tää aika on pakko käyttää hyvin.
Episode #08: Kari Kanala
Kuolema, elämä ja kaikki siinä välissä.
"Kun mä oon teini niin ootko sä jo kuollut?” Miten kuoleman ammattilainen on kasvanut aikuisiällä saadun lapsen mukana? Kirkkoherra Kari Kanala puhuu siitä miten kuolema tuo meille kyvyn olla elossa ja lapset elämää hautajaisiin, äidin taakan kantamisesta, syliinottamisen ihmeestä, kuolemaa karkuun polkemisesta, päivän poimimisesta–sekä siitä miksi kannattaa hommata hamsteri.
"Lasten kasvattamat talk show’n teko sai taas sielun auki sille, miten ihana on lapsen avoimuus ja villi hulluus, josta voi ottaa oppia ihan joka päivä. Lapset läpäisevät asenteiden muurit ja murskaavat egot. Ei tarvitse lähteä etsimään gurua kaukomaille - ne löytyvät kotoa tai naapurista - siis lapset."
- Marja Hintikka
Lasten Kasvattamat ylitti kaikki odotukset. Miten tähän päädyttiin?
Pikkujätti on lasten kasvattama.
Strategia, luova idea ja kilpailuetu – kaikki samassa.
"Muistan missä istuin, kun weareopen ehdotti "lasten kasvattama" konseptia. Se osui niin naulan kantaan, että siinä kohtaa tiesin että tehdään siitä minkälainen luova toteutus tahansa, on se strategisesti oikea valinta. Pikkujätti on lasten kasvattama – eikä niin voi sanoa kukaan muu."
– Pauli Waroma, markkinointijohtaja Aava ja Pikkujätti
Syksyllä 2021 kaikki yksityiset lääkärikeskukset kosiskelivat kilpaa lapsiperheitä. Mehiläinen laastaroi maksetun mainonnan muumeilla, Terveystalo satsasi Supermarsuun. Pikkujätti oli käyttänyt Mauri Kunnaksen koiria 80-luvulta lähtien, mutta voisiko lääkärivalinnan tehdä muuten kun lasten suosikkihahmon perusteella? Markkinajohtajan oli aika erottautua kilpailijoista kertaheitolla.
Ainut 100% lastenlääkäriasema
Pikkujätillä oli unohtunut ässä hihaan: se on lastenlääkäreiden perustama, ja, toisin kuin kilpailijoilla, siellä on töissä vain lastenlääkäreitä ja siellä hoidetaan vain lapsia. Tästä ainutlaatuisesta arvo- ja kilpailuedusta ei oltu koskaan puhuttu.
Vuodesta 1987 jokainen meillä käynyt lapsi on kasvattanut meistä parempia ammattilaisia ja aikuisia. Pikkujätti on, aidosti ja ylpeästi, lasten kasvattama. Tätä ei kukaan kilpailijoista voi sanoa. Se myös yhdistää meidät ja kaikki meillä käyvät vanhemmat: olemme kaikki lasten kasvattamia. Oivallus on saanut kaikki projektiin osallistuvat aikuiset vuoroin itkemään, vuoroin nauramaan. Se osuu, ja syvälle.
P.S. 100%* varausaste
*OK, joinain viikkoina vain 99%
Lasten Kasvattamat -keskusteluohjelman tarkoituksena ei ollut välitön myyntipiikki, vaan brändityötä tehdään pitkällä tähtäimellä. Siitä huolimatta ei kulunut kauaa keskusteluohjelman lanseeraamisesta, kun Pikkujätti sai myytyä kaikki tarjolla olleet lääkäriajat. Mikä tärkeämpää, lastenlääkäriasemalle elintärkeiden uusien asiakkaiden määrä kasvoi kampanja-aikana 62% edellisvuoteen verrattuna.
Tästä on hyvä kasvaa.