Aavan tunne
Grand One '25 – DIGITAALINEN ULKOMAINOS & SISÄLTÖMARKKINOINTI.
Miten saimme ihmiset viihtymään sekuntien sijaan useita minuutteja Aavan ulkomainoksen parissa ja katsomaan sen sisällä omaehtoisesti kymmeniä Aavan mainoksia ja sisältöjä?
Lähtökohdat:
Aavalla on pitkä yhteistyöhistoria valtameripurjehtija Tapio Lehtisen kanssa. Kun Lehtinen oli lähdössä nuoren miehistönsä kanssa maailmanympäripurjehdus kisaan (Ocean Global Race, OGR), nousi mahdollisuus tehdä jotain näkyvämpää joka liittyisi suoraan Aavan brändin ytimeen: aavan tunteeseen. Kysymys oli vain – miten?
Luova ratkaisu:
Lehtisen nuori miehistö oli ensi kertaa lähdössä kiertämään maailman meriä, kuukausikaupalla kirjaimellisesti aavan äärelle. Voisivatko he toimia tutkimusmatkailijoina aavan tunteeseen?
Haasteena OGR:ssä on, että kisassa ei sallita minkään modernin teknologian käyttöä, ei veneessä eikä miehistön henkilökohtaisissa varusteissa. Joten pistimme matkaan mukaan päiväkirjan ja filmipokkarikameran, ja pyysimme miehistöä taltioimaan matkan aikana ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Tarkoituksena oli koostaa kuvista ja teksteistä jonkinlainen esitys tai näyttely tai ulkomainoskampanja, joka avaisi myös kaikille ei-purjehtijoille, mitä kaikkea aavan tunne voi olla.
Toteutus:
Miksi Aava pystytti henkilöauton kokoisen View-Masterin Kauppatorille?
View-Master on lapsuudesta tuttu taianomainen esine, jolla pääsee toisiin maailmoihin ja tunnelmiin. Mitä jos miehistön kuvat voisi esittää elämää suuremmassa View-Masterissa? Se saisi ihmiset ihan eri tavalla sisään aavan kokemukseen kuin perinteisempi ulkomainos.
Lopullinen toteutus pyrki tuomaan aavan tunteen eloon ikimuistettavalla tavalla. View-Master ja sen yllä liitävä luonnollisen kokoinen albatrossi, harvinainen vieras etelänmereltä, olivat kesän 2024 ohittamaton maamerkki Kauppatorilla, ohikulkijoiden ihasteltavana 4.7. – 31.10.
Kokosimme miehistön kuvista ja päiväkirjamerkinnöistä View-Masteriin kuvakokonaisuuden joka avaa aavan tunnetta arkisesta unelmiin ja kaikesta siinä välissä. Joka kuvaan liittyy myös Aava lääkäriaseman runollinen pohdinta siitä, miten aavan tunne ei vaadi maailmanympäripurjehdusta, vaan on meidän kaikkien ulottuvilla, ihan joka päivä.
Tutustu toteutuksen osiin alla
1. Viewmasterin sisällä olleet kuvat, jotka pyörivät kahdessa digitaalisessa näytössä. Niissä jokaisessa otsikkona purjehtijan ajatus sellaisena, kuin he olivat niitä kirjanneet matkalla. Ja Lääkärikeskus Aavan pohdintaa kyseisestä ajatuksesta, joka ankkuroi ajatuksen aavan tunteeseen.
Klik klik, klikkaa kuvat suuremmiksi.
2. Viewmaster ulkomainosinstallaatio Kauppatorilla.
Klik klik, klikkaa kuvat suuremmiksi.
Ulkomainonnan kiertotaloutta.
Viewmaster ja albatrossi valmistettiin mittatilaustyönä Aavan tarpeita varten. Se valmistettiin kestämään myrskyjä ja aikaa – ajatuksena, että se tulee kiertämään tulevien vuosien varrella eri paikoissa ympäri Suomea. Vastuullisuutta tämäkin.
Klik klik, klikkaa kuvat suuremmiksi.
SoMe-versioita ja saitti.
Kiitos! Olkoon tuuli takana ja aurinko kasvoilla ☀️