Aavan tunne
– Vuoden Huiput 2024 / ULKOMAINOS
PÄIVITTYY! ....
Lähtökohdat:
Aavalla on pitkä yhteistyöhistoria valtameripurjehtija Tapio Lehtisen kanssa. Kun Lehtinen oli lähdössä nuoren miehistönsä kanssa maailmanympäripurjehdus kisaan(Ocean Global Race, OGR), nousi mahdollisuus tehdä jotain näkyvämpää joka liittyisi suoraan Aavan brändin ytimeen: aavan tunteeseen. Kysymys oli vain – miten?
Luova ratkaisu:
Lehtisen nuori miehistö oli ensi kertaa lähdössä kiertämään maailman meriä, kuukausikaupalla kirjaimellisesti aavan äärelle. Voisivatko he toimia tutkimusmatkailijoina aavan tunteeseen?
OGR:ssä ei sallita modernin teknologian käyttöä, joten pistimme matkaan mukaan päiväkirjan ja pokkarikameran, ja pyysimme miehistöä taltioimaan matkan aikana ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Tarkoituksena oli koostaa kuvista ja teksteistä jonkinlainen esitys tai näyttely tai ulkomainoskampanja, joka avaisi myös kaikille ei-purjehtijoille, mitä kaikkea aavan tunne voi olla.
Toteutus:
Miksi Aava pystytti henkilöauton kokoisen View-Masterin Kauppatorille?
View-Master on lapsuudesta tuttu taianomainen esine, jolla pääsee toisiin maailmoihin ja tunnelmiin. Mitä jos miehistön kuvat voisi esittää elämää suuremmassa View-Masterissa? Se saisi ihmiset ihan eri tavalla sisään aavan kokemukseen kuin perinteisempi ulkomainos.
Lopullinen toteutus pyrki tuomaan aavan tunteen eloon ikimuistettavalla tavalla. View-Master ja sen yllä liitävä luonnollisen kokoinen albatrossi, harvinainen vieras etelänmereltä, olivat kesän 2024 ohittamaton maamerkki Kauppatorilla, ohikulkijoiden ihasteltavana 4.7. – 31.10.
Kokosimme miehistön kuvista ja päiväkirjamerkinnöistä View-Masteriin kuvakokonaisuuden joka avaa aavan tunnetta arkisesta unelmiin ja kaikesta siinä välissä. Joka kuvaan liittyy myös Aava lääkäriaseman runollinen pohdinta siitä, miten aavan tunne ei vaadi maailmanympäripurjehdusta, vaan on meidän kaikkien ulottuvilla, ihan joka päivä.