Viewmaster 03_1270x600

Aavan tunne

Vuoden Huiput '24 – ULKOMAINONTA

Miten saimme ihmiset viihtymään sekuntien sijaan useita minuutteja Aavan ulkomainoksen parissa ja katsomaan sen sisällä omaehtoisesti kymmeniä Aavan mainoksia ja sisältöjä? 

Aavan tunne cont1

Lähtökohdat:

Aavalla on pitkä yhteistyöhistoria valtameripurjehtija Tapio Lehtisen kanssa. Kun Lehtinen oli lähdössä nuoren miehistönsä kanssa maailmanympäripurjehdus kisaan (Ocean Global Race, OGR), nousi mahdollisuus tehdä jotain näkyvämpää joka liittyisi suoraan Aavan brändin ytimeen: aavan tunteeseen. Kysymys oli vain – miten?

 

Luova ratkaisu:

Lehtisen nuori miehistö oli ensi kertaa lähdössä kiertämään maailman meriä, kuukausikaupalla kirjaimellisesti aavan äärelle. Voisivatko he toimia tutkimusmatkailijoina aavan tunteeseen?

Haasteena OGR:ssä on, että kisassa ei sallita minkään modernin teknologian käyttöä, ei veneessä eikä miehistön henkilökohtaisissa varusteissa. Joten pistimme matkaan mukaan päiväkirjan ja filmipokkarikameran, ja pyysimme miehistöä taltioimaan matkan aikana ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Tarkoituksena oli koostaa kuvista ja teksteistä jonkinlainen esitys tai näyttely tai ulkomainoskampanja, joka avaisi myös kaikille ei-purjehtijoille, mitä kaikkea aavan tunne voi olla.

Toteutus:

Miksi Aava pystytti henkilöauton kokoisen View-Masterin Kauppatorille?

View-Master on lapsuudesta tuttu taianomainen esine, jolla pääsee toisiin maailmoihin ja tunnelmiin. Mitä jos miehistön kuvat voisi esittää elämää suuremmassa View-Masterissa? Se saisi ihmiset ihan eri tavalla sisään aavan kokemukseen kuin perinteisempi ulkomainos.

Lopullinen toteutus pyrki tuomaan aavan tunteen eloon ikimuistettavalla tavalla. View-Master ja sen yllä liitävä luonnollisen kokoinen albatrossi, harvinainen vieras etelänmereltä, olivat kesän 2024 ohittamaton maamerkki Kauppatorilla, ohikulkijoiden ihasteltavana  4.7. – 31.10.

Kokosimme miehistön kuvista ja päiväkirjamerkinnöistä View-Masteriin kuvakokonaisuuden joka avaa aavan tunnetta arkisesta unelmiin ja kaikesta siinä välissä. Joka kuvaan liittyy myös Aava lääkäriaseman runollinen pohdinta siitä, miten aavan tunne ei vaadi maailmanympäripurjehdusta, vaan on meidän kaikkien ulottuvilla, ihan joka päivä.

Tutustu toteutuksen osiin alla

1. Viewmasterin sisällä olleet kuvat, jotka pyörivät kahdessa digitaalisessa näytössä. Niissä jokaisessa otsikkona purjehtijan ajatus sellaisena, kuin he olivat niitä kirjanneet matkalla. Ja Lääkärikeskus Aavan pohdintaa kyseisestä ajatuksesta, joka ankkuroi ajatuksen aavan tunteeseen.  

Klik klik, klikkaa kuvat suuremmiksi.

03 Tunneskaalat1
08 tilaa ympärillä
10 unelmien tila
09 laajennettu horisontti opt2
02 Vangitseva aava
01 Vihdoin merella Tapio
09 laajennettu horisontti
05 maata ilman tarkoitusta
07 maanantait
06 horisontissa myrskyää
11 yhteiset hetket
04 Tunneskaalat2

2. Viewmaster ulkomainosinstallaatio Kauppatorilla.   

Klik klik, klikkaa kuvat suuremmiksi.

AAVANTUNNE_31-32
AAVANTUNNE_31-68
AAVANTUNNE_31-81
ed47f4d8-73f4-44f0-be6d-9853a69e5a55

 

Ulkomainonnan kiertotaloutta.

Viewmaster ja albatrossi valmistettiin mittatilaustyönä Aavan tarpeita varten. Se valmistettiin kestämään myrskyjä ja aikaa – ajatuksena, että se tulee kiertämään tulevien vuosien varrella eri paikoissa ympäri Suomea. Vastuullisuutta tämäkin.   

Klik klik, klikkaa kuvat suuremmiksi.

1bd8e294-5d2d-4b54-bcb2-32055334a031
4aa516fe-4e79-4409-a622-f394d0e24a0a
834447e3-f746-4816-a36a-3d95d75da07f
c0ef3b20-af0d-422b-9e7d-dcb7bc001713
77d43d5c-3c85-4a67-a8dd-87d7c5003d73
IMG_3999

SoMe-versioita ja saitti.

Aavan tunne saitti

Kiitos! Olkoon tuuli takana ja aurinko kasvoilla ☀️